Uit het jaarlijkse PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2019 komt naar voren dat 64% van de Nederlandse bedrijven dit jaar een kerstpakket aan het personeel geeft, 10% meer dan in 2018. De gemiddelde prijs van een kerstpakket is, met gemiddeld ruim 51 euro (tegen bijna 53 euro in 2018) dit jaar iets lager dan men vorig jaar voor een kerstpakket betaalde.
Het gangbaarste kerstpakket bevat allerlei artikelen waarbij er voor de ontvanger niets te kiezen valt, maar inmiddels bevat 40% van de kerstpakketten ook een of meer ‘zelfkeuze’ elementen zoals cadeaubonnen of online codes. Een kwart van de bedrijven past kerstpakketten aan op specifieke groepen personeelsleden (man/vrouw, naar godsdienst, etc.).
Zakelijke relaties
Rond 40% van de Nederlandse bedrijven geeft ook, in uiteenlopende vorm, eindejaarsgeschenken aan zakelijke relaties, evenveel als in 2018 en 2017. De gemiddelde prijs van zo’n eindejaarsgeschenk voor relaties bedraagt dit jaar bijna 35 euro.
Bron: By PromZ